Szkoła Podstawowa w Nowym Brzesku
Wycieczki
Relacje z poszczególnych wycieczek znajdują się w dziale "Aktualności"
a zdjęcia w naszej "Galerii" przy odpowiednich datach.

ROK SZK. 2023/2024

Wycieczka przedszkolaków do zabytkowej Kopalni Soli w Bochni

Pomimo wymagających warunków pogodowych w dniu 4 XII wszystkim dopisywały dobre humory. Podziwialiśmy bajkowy krajobraz za oknami autokaru. Dzieci były bardzo dzielne w czasie podróży i nikt nie bał się zjazdu górniczą windą w dół szybu Campi.

Nasze zwiedzanie prowadziła bardzo sympatyczna przewodniczka - Pani Bogusława oraz inne Panie Przewodniczki - byliśmy podzieleni na trzy grupy. Każda Pani przedstawiła dzieciom problem z jakim zmaga się Święty Mikołaj - zgubił gdzieś w kopalni worek i nie może go znaleźć. Aby pomóc Mikołajowi dzieci musiały przenieść się w czasie i odszyfrować wiele wskazówek na specjalnej mapie. Wiele emocji wzbudziła podróż górniczą kolejką w której lokomotywa nosiła imię Kuba - jak ostatni pracujący w kopalni koń. Przedszkolaki dowiedziały się czym różnił się bałwan soli od zwykłego bałwana ze śniegu i spotkały średniowiecznych włoskich kupców, którzy handlując z królem pomnażali bogactwo Polski. W kopalni ważna była współpraca wszystkich ludzi, którzy w ciężkich warunkach przez wieki wydobywali sól - nawet pana wiatrowego. Dzieci odszukiwały w różnych miejscach kopalni interesujące wskazówki a przy zabawie zdobywały wiedzę historyczną. Najmłodsi z ciekawością badali słone ściany kopalni i podziwiali prehistoryczne warstwy osadów z morskiego dna.

Na koniec czekało nas spotkanie z prawdziwym Świętym Mikołajem, który przedstawił dzieciom swoją historię, chłopca z miasta Mirra, który stał się biskupem i pomagał biednym ludziom. Św. Mikołaj uwrażliwił nas na najcenniejszy dar jaki można ofiarować drugiemu człowiekowi - swój czas, w którym dzielimy się z bliskimi miłością i dobrymi uczynkami.
Na pamiątkę spotkania dzieci otrzymały drobne upominki - puzzelki.

Resztę czasu pod ziemią dzieci spędziły na wesołej zabawie, były tańce w blasku lustrzanej kuli, lepienie łańcuchów na podziemną choinkę, a przede wszystkim wdychanie zdrowego powietrza.
Pobyt pod ziemią upłynął nam bardzo szybko.

Zmęczeni i szczęśliwi wróciliśmy do domów.
Kierownikiem wyjazdu była pani Katarzyna Czaja.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji

Mikołajkowa wycieczka klas drugich

do Fabryki Bombek i Sali Zabaw

Z okazji Mikołajek w dniu 1 grudnia uczniowie klas II wybrali się na wycieczkę do Fabryki Bombek ,, AMPA’’ w Wieliczce oraz do największego i najnowocześniejszego Parku Rozrywki w powiecie wielickim.

W pierwszej części naszego wyjazdu dzieci fantastycznie bawiły się na trzypiętrowej konstrukcji zabawowej ze zjeżdżalniami, torem saneczkowym, pontonowym, torami przeszkód oraz w strefie trampolin.

W kolejnym etapie udaliśmy się do fabryki, aby poznać kolejne etapy produkcji powstawania tych niezwykłych ozdób świątecznych - tj. srebrzenie, lakierowanie i dekorowanie. W ramach warsztatów uczniowie obejrzeli film o powstawaniu baniek oraz własnoręcznie ozdabiali swoje bombki- kolorowanymi farbkami oraz połyskującym brokatem. Na zakończenie wizyty w fabryce odwiedziliśmy sklep, w którym poczyniliśmy zakupy.

Zabawy przebiegały w bardzo wesołej atmosferze, o czym świadczyły uśmiechy na twarzach dzieci. Pełni wrażeń i w radosnych nastrojach wróciliśmy z wycieczki, gdzie czekali na swoje pociechy stęsknieni rodzice.
To był bardzo udany Mikołajkowy dzień.

Niezapomniana wizyta klas szóstych w Siedzibie Władców Polski na Wawelu

23 listopada klasy szóste wraz z opiekunami wybrały się na wycieczkę do Krakowa. Celem wyjazdu było wzięcie udziału w dwóch lekcjach muzealnych o tematyce historycznej na Zamku Królewskim: "Dary, trofea i utracone dziedzictwo" oraz  "Wawel - siedziba władców Polski".

Na Wawel przeszliśmy spacerkiem od Pomnika Grunwaldzkiego - upamiętniającego zwycięstwo króla Władysława Jagiełły nad Krzyżakami - Drogą Królewską. Minęliśmy Barbakan, Bramę Floriańską, Sukiennice. Na Wzgórzu Wawelskim podziwialiśmy Katedrę, w której odbywały się najważniejsze wydarzenia związane z historią każdego władcy: koronacje, śluby, chrzty, pogrzeby. Tutaj też spoczywają nie tylko królowie, ale również Wielcy Polacy zasłużeni dla Naszej Ojczyzny, tj. Józef Piłsudski, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Tadeusz Kościuszko, Władysław Sikorski, Lech Kaczyński… .

Nasze lekcje odbywały się w najpiękniejszych i najcenniejszych wnętrzach pałacowych – Skarbcu, Zbrojowni oraz Komnatach Królewskich. Mogliśmy podziwiać dawną świetność dworu z przepychem pięknych sal ozdobionych słynnymi na cały świat arrasami, cennych naczyń i mebli, zabytków piśmiennictwa i militariów. Mogliśmy na własne oczy zobaczyć jedyny ocalały element królewskich regaliów zrabowanych w czasie zaborów przez Prusaków – Szczerbiec. Ten miecz był świadkiem dwudziestu koronacji królewskich i cudem ocalał od zniszczenia. Obejrzane wystawy to nie tylko bogactwo cennych, zabytkowych bogato zdobionych przedmiotów. To także bogactwo białych kruków piśmiennictwa z najsłynniejszym dziełem Mikołaja Kopernika „O obrotach sfer niebieskich”.

To była niezapomniana lekcja historii – może  długa i męcząca, ale pełna ciekawostek dotyczących Naszej wspaniałej przeszłości. Mamy z czego być dumni!!!
 (tekst: E. Kiszka)

*  *  *
Wycieczka do Krakowa - KLASY DRUGIE -  Dzień pełen wrażeń !!!

W dniu 18.10.2023r. uczniowie klasy 2a i 2b udali się na długo wyczekiwaną wycieczkę do Krakowa.
Pierwszym przystankiem na naszej podróżniczej mapie było zwiedzanie wystawy w Amber Museum pt „Bursztyn - jego piękno i dzieje” z eksponatami wypożyczonymi z Muzeum Ziemi PAN z Warszawy. Wystawa ta prezentuje szeroką gamę dzieł z wykorzystaniem bursztynu w przedmiotach ozdobnych oraz biżuterii. W galerii działającej przy Muzeum bardzo wnikliwie zapoznaliśmy się z designem współczesnych wyrobów artystycznych. Okazy zrobiły tak duże wrażenie na dzieciach co sprawiło, że niektórzy zakupili tradycyjną i nowoczesną biżuterię wykonaną z tego niezwykłego materiału. Zwiedzanie wystawy było okazją do poznania dzieł biorących udział w promocji Miasta Gdańsk jako światowej stolicy bursztynu.

W kolejnym etapie naszej wycieczki udaliśmy się do Teatru Lalki i Maski ,,Groteska’’ na przedstawienie teatralne na podstawie jednego z najbardziej znanych utworów Hansa Christiana Andersena pt: ,,Dzikie łabędzie’’. To niezwykle poruszająca baśń o wytrwałości, o nieustępliwym dążeniu do szlachetnego celu i o ostatecznym zwycięstwie nad złem. Atutami przedstawienia była muzyka i piosenki, pełne ekspresji układy choreograficzne oraz malarska scenografia i zaprojektowane w groteskowych formach kostiumy. Uczniowie byli zachwyceni grą aktorów i wystawili artystom najwyższe noty za wspaniały spektakl, który na pewno na długo pozostanie w ich pamięci.

Po przedstawieniu udaliśmy się do żywego Muzeum Obwarzanka. Prowadząca Julia przekazała nam w interaktywny sposób porcję wiedzy na temat najsmaczniejszego symbolu Krakowa i jego ponad 600-letniej tradycji. Istotnym elementem naszej wizyty na, którą wszyscy czekali z niecierpliwością była część praktyczna, podczas, której każdy z uczestników zrobił własnego obwarzanka. Następnie prowadząca go obwarzyła i upiekła. Pełni nowej wiedzy opuściliśmy progi Muzeum z chrupiącą i pachnąca pamiątką oraz dyplomem czeladnika obwarzankowego.

Wielce istotnym elementem wycieczki był spacer po krakowskim rynku oraz zakupy u ,,krakowskich kupców’’.

To był dzień pełen wrażeń i ciekawych doświadczeń. Oj, zostanie w naszej pamięci na długi czas.
Serdecznie zapraszamy do galerii zdjęć!

Wychowawcy klas II

Wycieczka w Tatry

W dniach 9 - 11.10.2023 r. uczniowie klas siódmych i ósmej uczestniczyli w wycieczce krajoznawczo-turystycznej w Tatry.

Wspólna wyprawa była nie tylko okazją do poszerzania wiedzy geograficznej i historycznej o Polsce czy budowania kondycji fizycznej. Przede wszystkim nasz trzydniowy pobyt razem z kolegami i koleżankami był świetną integracją, okazją do budowania przyjaźni, porozumienia i zacieśniania relacji rówieśniczych poza murami szkoły. Braliśmy udział w dyskotece, ognisku i różnych zabawach.

Punkt noclegowy był położony w pięknej miejscowości, gdzie zawsze czekały na nas smaczne posiłki i przytulne pokoje. Podczas naszego pobytu odwiedziliśmy stolicę Tatr - Zakopane. Spacerowaliśmy słynnym deptakiem - Krupówki, zajadając się góralskimi przysmakami. Zrobiliśmy piękne zdjęcia u stóp Wielkiej Krokwi. Wiele wrażeń dostarczyła nam wędrówka na szlakach: "Dolina Kościeliska", "Wąwóz Kraków". O urokach gór i pięknej historii regionu opowiadała nam pani przewodnik, która prowadziła nas podhalańskimi szlakami. Podziwialiśmy piękną panoramę Polskich i Słowackich Tatr z Rusinowej Polany. Wędrując po górach dotarliśmy do Kaplicy Matki Bożej Jaworzyńskiej - Królowej Tatr. Uczestniczyliśmy we Mszy Świętej i skorzystaliśmy z kubka ciepłej herbaty dla wędrowców.

Dopisywały nam świetne humory, choć pogoda pokazała nam swoje różne oblicza. Pierwszy śnieg mamy już za sobą a w sercach moc ciepłych wspomnień.

Dziękujemy za stworzenie okazji do przeżycia niezapomnianej przygody oraz za czuwanie w dzień i w nocy -

naszym wychowawczyniom Paniom Marii Bąk, Annie Madejskiej i Katarzynie Porębskiej.

*  *  *
Pierwszoklasiści na wycieczce w Krakowie…

W październiku uczniowie klas pierwszych razem z Wychowawczyniami i Panią Wicedyrektor uczestniczyli w wycieczce do Krakowa.
Najpierw udali się do Teatru Groteska na spektakl pt. ,,Dzikie Łabędzie”.  Ta baśń jest jednym z najbardziej znanych utworów Hansa Christiana Andersena. Nasycona elementami grozy opowieść historii braci królewiczów i ich siostry Elizy, skrzywdzonych przez złą macochę. Dziewczyna zostaje oszpecona, a jej jedenastu braci zamienionych w dzikie łabędzie. Dzięki poświęceniu siostry odzyskają oni ludzką postać. Aby ich uratować, bohaterka musi przejść wiele trudnych prób, wyrzec się wszystkiego co ma, narazić się na wyśmianie, znosić ludzkie szyderstwa, zawiść, a nawet otrzeć się o śmierć. „Dzikie Łabędzie” to baśń o wytrwałości oraz o nieustępliwym dążeniu do szlachetnego celu i zwycięstwie nad złem. W spektaklu obecne są prastare elementy i motywy baśniowe pokazane we współczesnej scenicznej formie z ciekawymi rozwiązaniami inscenizacyjnymi. Atutami przedstawienia jest muzyka, pełne ekspresji układy choreograficzne oraz malarska scenografia i zaprojektowane w "groteskowych" formach kostiumy.

Kolejnym miejscem w planie naszej wycieczki było Żywe Muzeum Obwarzanka. Muzeum powstało z miłości do Krakowa, jego tradycji i dziedzictwa. Goście to przede wszystkim dzieci i młodzież, ale także studenci, seniorzy, rodziny, pary, grupy przyjaciół i odwiedzający Kraków turyści. Przekazano nam w interaktywny sposób porcję wiedzy na temat najsmaczniejszego symbolu naszego miasta i jego ponad 600-letniej tradycji. Uczniowie razem z opiekunami uczestniczyli w warsztatach, podczas których poza częścią teoretyczną, odbywała się część praktyczna. Każdy z uczestników robił własnego obwarzanka. Potem go obwarzano i pieczono. Każdy z nas opuścił muzeum z chrupiącą i pachnącą pamiątką oraz dyplomem "Czeladnika obwarzankowego".

Wycieczka była wspaniałym doświadczeniem podczas, którego wzbogaciliśmy nasza wiedzę i miło spędziliśmy czas w Królewskim Mieście Krakowie.

Wycieczka do Chęcin - klasy piąte i klasa ósma

W ostatnią środę września, tj. 27 września 2023 roku klasy piąte wraz z klasą ósmą uczestniczyły w wycieczce do Chęcin. Wcześnie rano wycieczkowicze wyruszyli w kierunku pierwszego punktu
wyprawy; Centrum Nauki Leonardo da Vinci.
Podczas ponad dwugodzinnego pobytu uczestnicy
wycieczki mogli zdobyć wiele ciekawych informacji z różnych dziedzin wiedzy, np. jak działa mózg, jak wyglądają płuca osoby zdrowej i osoby palącej, jak rozwija się płód dziecka oraz spróbować swoich sił np. skacząc wzwyż i w dal, biegając w kołowrotku.
Dzieci mogły doświadczyć, jak trudno jest osobie na wózku inwalidzkim w codziennym życiu. Symulowane sytuacje i ogólnodostępny wózek pozwoliły na zrozumienie trudnej sytuacji osób niepełnosprawnych.

Następnie udaliśmy się na zdrowy wartościowy posiłek - obiad dwudaniowy w Zajeździe Raj.
Po
krótkiej przerwie i odpoczynku, był też czas na aktywność – wejście (a właściwie wspinaczkę) na
wzgórze zamkowe w Chęcinach. Pięknie położony i zachowany zabytek mieścił sporo atrakcji,
mogliśmy między innymi poprzymierzać średniowieczne stroje, poznać tajniki skarbca i lochów oraz wyjść na wieżę zamku.
           Zadowoleni wróciliśmy szczęśliwie do domu.

Wychowawczynie klas piątych i ósmej
Kinga Magiera, Katarzyna Olender, Katarzyna Porębska
oraz superopiekun i nasz przewodnik po Chęcinach - ks. Sebastian Nocoń

* * *
Brzechwolandia - przedszkolaki w teatrze

Przedszkolaki z radością uczestniczyły we wtorek 19.09.2023 w teatralnej wyprawie.
Dzieci były bardzo przejęte podróżą autokarem i pobytem w odnowionej sali widowiskowej proszowickiego Domu Kultury.

"Brzechwolandia" - kraina szczęśliwości i fantazji w której dzięki wyobraźni można przeżywać niesamowite przygody. Kolorowe i radosne przedstawienie Narodowego Teatru Edukacji z Wrocławia podobało się naszym przedszkolakom dzięki ciekawemu scenariuszowi o odwołującemu się do dziecięcej wyobraźni. W co bawią się zabawki, gdy dzieci nie ma w domu? Czy można z tego czegoś się nauczyć?

Zabawne rymowanki pióra Jana Brzechwy kończące się pouczającą puentą
zawsze niosą aktualne przesłanie dotyczące dobrego wychowania, pracowitości, kultury.

Wesołe melodie piosenek, dynamiczne tańce, teksty oparte na klasycznej literaturze dziecięcej sprawiły,
że wróciliśmy z teatru zadowoleni i pełni pozytywnych wrażeń.

ROK SZK. 2022/2023

Klasa szósta na szlaku krakowskich zabytków

Dnia 14.09.2022 r. uczniowie klasy szóstej wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę do Krakowa. Głównym powodem wyjazdu była wizyta na Wawelu. Uczniowie Naszej Szkoły wzięli udział w specjalnym projekcie bezpłatnych lekcji muzealnych. Klasa VI b została zgłoszona jeszcze w poprzednim roku szkolnym na lekcję muzealną „Renesans w Krakowie”. Uczestnicy wycieczki w pięknych wnętrzach Zamku Królewskiego poznawali renesansowy styl w sztuce, historię, władców Polski oraz sposób życia w XVI wieku. Bardzo miła Pani Przewodnik tak ciekawie poprowadziła zajęcia, że niektórzy uczestnicy dziwili się, że to już koniec lekcji. Uczniowie zwiedzili wystawę Wawel Zaginiony oraz komnaty na I i II piętrze Zamku. Zatrzymali się też na chwilę na dziedzińcu podziwiając arkady i krużganki. Przy wyjściu jeszcze ostatnie spojrzenie na Kaplicę Zygmuntowską i jej charakterystyczną złotą kopułę. Pogoda dopisała, wszyscy zadowoleni, pełni wrażeń i bogatsi w zdobytą wiedzę pożegnali Wawel.

Następnie grupa udała się na spacer Drogą Królewską, przez ulicę Grodzką, Rynek i Floriańską aż do Barbakanu. Wycieczkę zakończył seans w kinie.

Materiały dostarczyły Pani Małgorzata Toroń i Sylwia Szywalska

ROK SZK. 2021/2022

Przedszkolna przygoda!

- wycieczka starszaków do zagrody edukacyjnej

Wspólna , przedszkolna przygoda SÓWEK I MISIÓW dobiega za kilkanaście dni końca....

Dlatego dziś ostatni raz wszyscy razem wyruszyliśmy na wycieczkę do Reklasowiska Red Raj w Młoszowej.

Na miejscu czekały na wszystkich wspaniałe atrakcje
dmuchańce, tory przeszkód, park linowy, trampoliny, jednym słowem to co dzieci lubią najbardziej!

Największą atrakcją wycieczki były jednak żyjące w Relaksowisku zwierzaki. Dzieci mogły zobaczyć kozy, kaczki, czarne łabędzie, pawie , strusie i alpaki. Kozy i alpaki dostały od przedszkolaków poczęstunek w postaci liści kapusty i marchewek.

Po wielu atrakcjach przyszedł czas na wspólnego grilla.

Wszyscy wrócili z wycieczki w świetnych humorach choć nieco zmęczeni ilością wrażeń. Na pamiątkę pobytu w Relaksowisku każde dziecko dostało dyplom i breloczek.

Prawie 100 km w jedną stronę to dla nas pestka! Błagania o dobrą pogodę też zostały wysłuchane - zaczęło kropić, jak wsiadaliśmy do autokaru.

Zapraszam do oglądnięcia zdjęć w galerii i filmu pod następującym linkiem - mam nadzieję. że wszystkim się podobało!

Organizacja wycieczki wych. Anita Maćkowska i wych. Renata Skalska

Rodzinny wyjazd do krakowskiego ZOO

7 czerwca młodsze grupy z Przedszkola Samorządowego wybrały się na długo oczekiwaną całodniową wycieczkę do Ogrodu Zoologicznego w Krakowie.
Dzieci podróżowały wraz z Rodzicami, a niektóre były też ze starszym lub młodszym rodzeństwem.

Celem wycieczki była obserwacja i czerpanie pozytywnych wrażeń w kontakcie z przyrodą, wzbogacenie wiedzy na temat dzikich zwierząt oraz zapoznanie się z warunkami życia zwierząt w Zoo.

Pogoda dopisała. Wszystkie zwierzęta pięknie się prezentowały.

Dzieci z ogromnymi emocjami oglądały słonia, zebry, rysie, wilki, hipopotama, małpy, żyrafy, lwy, tygrysy, pingwiny.

Wycieczka dostarczyła wielu pozytywnych emocji i była dla dzieci wspaniałym przeżyciem.

Organizacja wyjazdu wych. Mariola Bartula

*  *  *
Zielone wzgórza nad Soliną...

Projekt "Poznaj Polskę"

Kolejny etap poznawania Polskiej przyrody i atrakcji turystycznych przez uczniów naszej szkoły.

Klasy VIII i VI pozdrawiają z zielonej szkoły w Bieszczadach.
Wspaniała przyroda i piękne widoki... Zasłużony odpoczynek na zakończenie roku szkolnego.

Foto. ucz. Julia Micuda (kl 8b)

Starszaki odwiedzają ZOO

31 maja, w przeddzień Dnia Dziecka, grupa SÓWEK I MISIÓW wybrała się do krakowskiego ZOO.

Podziwialiśmy zwierzęta, które wcześniej oglądaliśmy na ilustracjach lub w telewizji.
Wiele emocji wzbudziło spotkanie z królem zwierząt - lwem, który dumnie przechadzał się po swoim wybiegu. Nasz wzrok przyciągnłęła żyrafa z gracją stąpająca w promieniach słońca i biało-czarna zebra. Oglądaliśmy figle pingwinów w basenie i małpie skoki w klatce. Jednak najdłużej zatrzymaliśmy się przy okazałych słoniach i patrzylismy na nie z bliskiej odległości.

W mini – ZOO mieliśmy możliwość pogłaskać kucyki, miniaturowe króliczki, świnki morskie, kózki karłowate, osiołki i lamy.

Z okazji zbliżającego się dnia dziecka na terenie ZOO spotkaliśmy również Inspektora Wafelka - policyjną  żywą maskotkę, którą dzieci pamiętają z zimowej akcji edukacyjnej "Wnuczek, wnuczka edukuje - Babcia, Dzidek się stosuje" oraz funkcjonariuszy POLICJI, którzy rozdawali dzieciom obrazki do kolorowania a także użyczyli nam swoich motocykli do zdjęć.

W autokarze dzieliliśmy się wrażeniami z wycieczki. Niektórzy z nas byli bardzo zmęczeni i zasnęli, ale zdecydowana większość zachowała pełną energię aż do Nowego Brzeska!

Na pewno w każdym Sówkowym i Misiowym domu popołudnie było pełne opowieści! :-)

Moc atrakcji! Wycieczka do Krakowa

30 maja uczniowie drugich klas byli na wycieczce w Krakowie z okazji Dnia Dziecka.

Pierwszym przystankiem naszego wyjazdu był Ogród Doświadczeń im. Stanisława Lema. Tam spacerowaliśmy alejkami i korzystaliśmy z urządzeń demonstrujących zjawiska fizyczne. Dużą atrakcję dla uczniów stanowił tor saneczkowy oraz odlotowy plac zabaw.

Kolejną propozycją było Planetarium, w którym oglądaliśmy w wymiarze 3D seans filmowy pt. ,,Na skrzydłach marzeń”. Ciekawy i nowoczesny film przedstawił nam historię lotnictwa nawiązując do prekursorów latania oraz uzasadnienia naukowego.
Uczniowie wzięli również udział w warsztatach ,,Dziecinnie proste eksperymenty”, w których mieli okazję zbadać swoją wydolność płuc z wykorzystaniem balonów, tworzyli nietypowe mieszaniny płynów oraz obserwowali obcowanie tlenu z poszczególnymi powierzchniami.
Po tak aktywnych działaniach przyszedł czas na posiłek i wtedy udaliśmy się do restauracji McDonald’s. To miejsce dało możliwość sprawdzenia umiejętność obsługi kiosków i wyboru ulubionych potraw, a także konsumpcji w towarzystwie kolegów i koleżanek.

Trzecim przystankiem wycieczki było Sanktuarium Jana Pawła II Wielkiego. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Muzeum pamiątek zgromadzonych w czasie życia Wielkiego Polaka i Jego licznych podróży po całym świecie. Pani przewodnik doskonale wzbogacała naszą wiedzę o Polskim Papieżu i Jego działaniach w Kościele. Ogromne zabudowania i liczne kaplice w tym kompleksie zachwycały pięknem zdobienia wnętrz i przekazem religijnym.
Owocnym czasem stał się moment wybierania i kupowania pamiątek również dla domowników.

Pełni wrażeń wróciliśmy do Nowego Brzeska i na pewno ten wyjazd zapadnie głęboko w naszych sercach i wspomnieniach.

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji zdjęć pod tym linkiem ;-)

Wycieczka do Kopalni Soli w Bochni i na zamek w Nowym Wiśniczu

Projekt "Poznaj Polskę!"

W dniu 20 maja 2022 r. uczniowie z klasy I a, I b, II b, III b wraz z wychowawcami udali się do najstarszej w Polsce pochodzącej z 1248 r. Kopalni Soli w Bochni.
Po przybyciu na miejsce czekały na nas panie przewodniczki. Pod ziemię na głębokość 212 m zjechaliśmy szybem Campri. Dużą atrakcją dla wszystkich była przejażdżka kolejką „Kuba”.
Zwiedzanie kopalni miało charakter podróży w czasie. Dzięki holograficznym i interaktywnym inscenizacjom oraz przestrzennym słuchowiskom uczniowie poznali średniowieczne techniki wydobywcze, zwyczaje górnicze oraz inne aspekty pracy w kopalni.
Duże wrażenie zrobiły prezentacje dawnego systemu wentylacji, sposoby transportu soli, pracy wypalaczy metanu, jak również wizualizacja zalania wodą podziemnych korytarzy.
Byliśmy w Stajni Misiur, w której do lat 60 tych XX wieku przebywały wykorzystywane do pracy w kopalni konie. Jedną z wielu atrakcji było zwiedzanie kaplicy św. Kingi, poznanie legendy o pierścieniu węgierskiej królewny i o odkryciu soli w Bochni. Uczniowie podczas zwiedzania dowiedzieli się jak ważna była w dawnych czasach sól i jak handel tym bogactwem wpłynął na rozwój Polski.
Zwiedzanie zakończyliśmy w Komorze Ważyn 250 m pod ziemią.

284256888_574839977489434_2989565202683067513_n
Po wyjeździe na powierzchnię ziemi i po kupieniu pamiątek urokliwymi uliczkami Bochni przeszliśmy do restauracji Jubilatka, gdzie zjedliśmy obiad .

Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie wczesnobarokowego zamku Kmitów i Lubomirskich w Nowym Wiśniczu.
Pani przewodnik oprowadzając nas po pomieszczeniach zamkowych opowiadała ciekawostki i legendy o właścicielach, o historii i o eksponatach znajdujących się w zamku.
Dużym zainteresowaniem cieszył się sklep z pamiątkami.

To był dzień pełen wrażeń.
Zmęczeni ale szczęśliwi wróciliśmy do Nowego Brzeska , gdzie czekali na nas Rodzice.

Tekst A. Indyka

Projekt „Poznaj Polskę 2022” - Odwiedzamy Bieszczady

W dniach  09.05.2022 – 11.05.2022 r. uczniowie klas siódmych uczestniczyli w wycieczce turystyczno-krajoznawczej w Bieszczady. Wycieczka była zorganizowana w ramach realizacji projektu „Poznaj Polskę 2022”.  Celem projektu jest umożliwienie uczniom poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii, oraz osiągnięć polskiej nauki.

Przedsięwzięcie ma wspomóc realizację podstaw programowych dla szkół podstawowych. Pozwoliło nam to urozmaicić zajęcia lekcyjne, dzięki czemu nauka nabierze praktycznego wymiaru. Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu śladów historii, poznawaniu regionu, zabytków, kultury, stworzy uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.

bieszczady1

Wyjazd w poniedziałek w rannych godzinach i już pierwszym punktem zwiedzania było  Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, bardzo urokliwe miejsce. Następnie rejs statkiem po Solinie i krótki spacer po deptaku i  dojazd do miejsca zakwaterowania w Pensjonacie  Gawra w Lesku.
Drugi dzień to wyjazd w godzinach rannych, po śniadaniu i zwiedzanie kopalni ropy naftowej w Bóbrce i Domu Sióstr Nazaretanek w Komańczy, gdzie przebywał w wyniku internowania kardynał Stefan Wyszyński. Klasztor, który od ponad 80 lat spogląda ze zbocza Birczy na zastępy świerków. Kolejny dzień to kolejna moc atrakcji. Po wykwaterowaniu się z Pensjonatu, udaliśmy do Krosna gdzie jedna klas zwiedzała Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie,  a druga Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej. W drodze powrotnej zwiedziliśmy również Zamek i Rynek w Czchowie.
Po krótkim odpoczynku udaliśmy się do miejsca zamieszkania. W każdym z tych miejsc podziwialiśmy artyzm minionych czasów, przywieźliśmy również pamiątki i wiele wrażeń.

Zapraszamy do obejrzenia  zdjęć z wycieczki  w galerii.

Poznawanie przyrody Ojcowskiego Parku Narodowego

20220517_091417

We wtorek 17.05.2022 uczniowie klas czwartych uczestniczyli w wycieczce turystyczno-krajoznawczej do Ojcowa. Wycieczka była zorganizowana w ramach realizacji podstawy programowej z przyrody. Najpierw udaliśmy się Zamku w Pieskowej Skale, oraz zobaczyliśmy z bliska słynną Maczugę Herkulesa. W trakcie przejazdu do Ojcowa dostrzegliśmy Kaplicę „Na wodzie” oraz poznaliśmy związaną z nią historię.

Zwiedzanie najmniejszego pod względem powierzchni parku narodowego w Polsce - czyli Ojcowskiego Parku Narodowego - rozpoczęliśmy od Ruin Zamku Kazimierzowskiego w Ojcowie. Zobaczyliśmy ekspozycję w wieży obronnej, studnię i udaliśmy się na platformę widokową, gdzie podziwialiśmy przepiękny krajobraz Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Następnie wyruszyliśmy na spacer trasą dnem Doliny Prądnika, gdzie widzieliśmy Skały Panieńskie, Igłę Deotymy, Rękawicę, Źródełko Miłości, Bramę Krakowską i zespół Skał Góry Koronnej. Spacerowaliśmy Wąwozem Ciasne Skałki, do Góry Chełmowej, gdzie znajduje się Grota Łokietka, którą z wielkimi emocjami poznawaliśmy, słuchając legendy o ukrywającym się w jaskini Władysławie Łokietku. Udaliśmy się również na taras widokowy przy wejściu do Jaskini Ciemnej. Po kilkugodzinnej wędrówce po Ojcowskim Parku Narodowym udaliśmy się na wyczekiwany przez większość obiad, kupiliśmy pamiątki, a potem już tylko przejazd do Nowego Brzeska. Zmęczeni, ale pełni wrażeń powróciliśmy do domów.

Więcej zdjęć z wycieczki do obejrzenia w galerii.

Wycieczka do banku - Nowe wyzwania na Planecie Skarbonka

W marcu uczniowie klas drugich realizowali kolejne zadania w ramach projektu edukacji finansowej ,,Od grosika do złotówki”.

Nazwa planety nawiązuje do oszczędzania i przechowywania pieniędzy, a uczniowie poznali dawne i współczesne sposoby zabezpieczenia waluty. Dowiedzieli się o możliwościach oszczędzania w różnych sytuacjach dnia codziennego.

Ponadto poznaliśmy banki w Nowym Brzesku.
Najpierw odwiedziliśmy Krakowski Bank Spółdzielczy, w którym uczniowie przeprowadzili wywiad z Panem Dyrektorem i poznali rolę oraz funkcje banku.

Oto pytania zadane przez drugoklasistów:
Co to jest bank?
Jaką nosi nazwę?
Kto pracuje w banku?
Do czego służy konto bankowe?
Co to jest kredyt?
Jak bank przechowuje pieniądze?
Co nazywane jest poleceniem przelewu?
Kto liczy pieniądze w banku?
Kto może mieć konto?
Po co ludzie przychodzą do banku?

W drodze powrotnej byliśmy również w Nadwiślańskim Banku Spółdzielczym. Wycieczka w sposób praktyczny pozwoliła zapoznać się uczestnikom z omawianą tematyką.

NASZ PIERWSZY WYJAZD DO TEATRU

We wtorek 22 marca 2022 roku grupa SÓWEK I MISIÓW  z Przedszkola Samorządowego w Nowym Brzesku wybrała się do Teatru Współczesnego w Krakowie na sztukę „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”.

Dzieci z zapartym tchem śledziły losy dzielnego doktora, który wraz z przyjaciółmi przeżywał emocjonujące przygody.
Spektakl ukazał znaczenie miłości do zwierząt w życiu człowieka, a także istotę bezinteresownej pomocy, szacunku i tolerancji.

Niezwykła scenografia pozwoliła nam na chwilę przenieść się do Afryki. Po zakończonym przedstawieniu przedszkolaki mogły sprawdzić swoją wiedzę o teatrze a także poznać tajniki gry aktorskiej podczas warsztatów teatralnych.

Gromkie brawa po spektaklu oraz radosne opowieści w drodze powrotnej są z pewnością dowodem na to,
że wycieczkę można uznać za udaną.

Materiały przygotowała wych. A. Maćkowska

*  *  *
Zimowa wycieczka w ramach programu "Poznaj Polskę"

W dniu 10 grudnia chętni uczniowie klas I-VIII z naszej szkoły razem ze swoimi nauczycielami byli na wycieczce autokarowej w ramach projektu Ministerstwa Edukacji ,,Poznajemy Polskę”.
Dodatkową atrakcją tego dnia był pierwszy śnieg ,który sprawił wszystkim wiele radości.

Najpierw udaliśmy się do Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie. Warto wiedzieć, że jest to miejsce w którym powiedzenie ,,zatrzymać czas” nabiera szczególnego znaczenia. Trzecie pod względem prezentowanej ilości czasomierzy muzeum na świecie, po Chicago i Oxfordzie. Muzeum powstało w oparciu o prywatną kolekcję lekarza z Jędrzejowa Feliksa Przypkowskiego, który od 1895 roku gromadził zabytkowe zegary słoneczne. Również w muzeum możemy zobaczyć inne tematyczne działy związane z astronomią, grafiką, rzemiosłem artystycznym, historycznym i gastronomią.

Kolejnym punktem wycieczki to Chęciny i Ruiny Zamku Królewskiego. W czasie wyjścia na wzgórze zamkowe wszystkim towarzyszyło dużo radości w pięknej zimowej scenerii. Historię zamku w sposób wyjątkowy przybliżył nam Średniowieczny Rycerz pełniący rolę przewodnika. Niezdobyty przez kilka wieków królewski zamek w Chęcinach nie tylko strzegł terytorium Rzeczpospolitej, ale także kilkakrotnie służył jako miejsce przechowywania cennych skarbów. To tu Władysław Łokietek i inni władcy trzymali skarby z koronnego skarbca, tu w obawie przed Krzyżakami w roku 1318 przeniesiono skarbiec archidiecezji gnieźnieńskiej, to tu w roku 1554 królowa Bona zdeponowała swoje kosztowności.
Jak głosi legenda część tego skarbu do dziś pozostaje w niedostępnych zamkowych podziemiach, a od czasu do czasu w ruinach pojawia się tajemnicza postać ubranej na biało kobiety z pochodnią. To Biała Dama, która pilnuje bądź poszukuje ukrytego skarbu.
Może to sama królowa Bona... Kto wie...

Następnie dojechaliśmy do Kielc i udaliśmy się do Muzeum Zabawek i Zabawy. Jest to największe i najstarsze muzeum zabawek w Polsce, które funkcjonuje od 1979 roku. Na 631 m kwadratowych powierzchni wystawienniczej znajduje się kilka tysięcy eksponatów. Zwiedzający mogą obejrzeć kilkanaście wystaw, w tym wystawy stałe: „Dzieje pewnego muzeum”, „Miasto zabawek”, „Magiczne obrazy”, warsztat zabawek – repliki historycznych zabawek, „Made in Poland". "Zabawki z polskich spółdzielni zabawkarskich”, „Nowe nabytki”, „Świat modeli” - modele samochodów, samolotów, statków, pociągów, kolejkę elektryczną oraz wystawy czasowe: „Zabawki fantazją malowane”, „Książka zabawka – wczoraj i dziś”, „Dzieci Amazonii. Wczoraj. Dziś. Jutro”, a w Galerii Abrakadabra – „Zabawka przyjazna dziecku VII edycja” – wystawa pokonkursowa. Muzeum Zabawek i Zabawy mieści się w zabytkowym XIX-wiecznym budynku dawnych hal targowych. Codziennie o 11,12 i 13 z wieży zegarowej muzeum „wylatuje" świętokrzyska Baba Jaga, wyrzeźbiona przez Arkadiusza Latosa, a zamontowana na wieży przez zegarmistrza Bonifacego Komorowskiego.
Uczniowie z zaciekawieniem oglądali eksponaty muzealne i zaopatrzyli się w różnorodne zabawki.

Na koniec udaliśmy się do Ośrodka wypoczynkowego w Kaczynie i tam zjedliśmy smaczny obiad.

Pełni wrażeń wróciliśmy do Nowego Brzeska

Więcej zdjęć w naszej Galerii i na szkolnym Facebooku

Wychowawczyni klasy II - Grażyna Jakubowska

W Królestwie Skarbnika

29 listopada 2021 uczniowie klas 2 gościli w najstarszej w Polsce Kopalni Soli w Bochni i uczestniczyli w programie edukacyjnym pt. ,,Królestwo Skarbnika”.
Pobyt w Kopalni rozpoczęliśmy od zjazdu windą górniczą, który był dla uczniów momentem różnorodnych emocji. Trasa zwiedzania obejmowała spacer korytarzami kopalni i oglądanie podziemnej ekspozycji z wykorzystaniem multimediów.
Podczas wyprawy solnymi korytarzami młodzi turyści poznawali legendy związane z kopalnią , oglądali pierścień Świętej Kingi i jej relikwie znajdujące się w Kaplicy.
Najbardziej zaskakujące było spotkanie z dobrym Duchem kopalni Skarbnikiem. W czasie spotkania uczniowie wykazali się dużą aktywnością i wiedzą zdobytą podczas zwiedzania.
Skarbnik obdarował wszystkich woreczkami soli.
Był również czas na zakup pamiątek, posiłek i zabawy w Komorze Ważyn.

Więcej zdjęć można zobaczyć na naszej w Galerii i na szkolnym facebooku.

[Tekst: wych. G. Jakubowska, foto: ks. S. Nocoń]

*  *  *

Niezapomniana wyprawa w przeszłość klas piątych i szóstej

1638123291983

W dniu 24 listopada 2021r. wybraliśmy się na wycieczkę do Krakowa. Była to dla nas podróż w czasie, ponieważ dzięki spektaklowi w Teatrze „Groteska” „Kapelusz za sto tysięcy”, śpiewająco przenieśliśmy się w lata sześćdziesiąte XX w. Sztuka jest adaptacją teatralną, gdyż została oparta o książkę Adama Bahdaja o tym samym tytule.

Za sprawą głównej bohaterki – przebojowej Krystyny (o tajemniczo brzmiącym pseudonimie „Dziewiątka”) rozwiązywaliśmy zagadki detektywistyczno-kryminalistyczne. Mogliśmy poznać, a nieco starsi - przypomnieć sobie - realia minionych dekad. Wspaniałe kostiumy i charakteryzacje aktorów przywołały dawną elegancję i szyk. Jak na prawdziwy musical przystało, były także rytmiczne piosenki, które w ciekawy sposób uzupełniały treść przedstawienie. Myślę, że każdy z nas zrozumiał, jak ciężka i wymagająca jest praca aktora: musi on umieć nie tylko wczuć się w graną postać, ale jeszcze śpiewać i tańczyć!

Po spektaklu uczestniczyliśmy w lekcji teatralnej pt. „Sekrety sceny”. Poznaliśmy kulisy tworzenia masek oraz zobaczyliśmy, czym różnią się od siebie lalki teatralne. Na tym nie skończyły się nasze podróże w czasie.

Po wizycie w teatrze udaliśmy się spacerkiem na Rynek Główny, aby zejść do podziemi i zagościć w średniowiecznym Krakowie. Tam zobaczyliśmy jak wyglądało życie mieszkańców miasta w tej epoce. Mogliśmy także poznać legendę o Kraku opowiedzianą przez legendarnego Białego Kruka,któremu użyczył głosu znany krakowski aktor Jerzy Trela. Niesamowite, że tyle wiedzy o dawnych czasach można wyczytać z  wykopalisk i z tego, co archeologowie znajdą w ziemi.

Niestety, każda podróż w czasie musi się kiedyś skończyć, nasza również. Wróciliśmy do domów wspominając dzień pełen wrażeń.

Wycieczka została zorganizowana przez panie Wychowawczynie klas Va, Vb, VIa z pomocą pań Polonistek.

(tekst: E. Kiszka)

Wycieczka klas czwartych do Krakowa

7 października 2021r. uczniowie klasy 4a i 4b wraz z Wychowawczyniami: Panią Ewą Skórą i Panią Elą Kiszką oraz polonistką Jadwigą Wędel udali się na wycieczkę do Igołomi i Krakowa. Celem wyjazdu było zwiedzanie Zespołu Pałacowego w Igołomi oraz wizyta w Teatrze, Laki, Maski i Aktora „Groteska” w Krakowie.

Najpierw udaliśmy się do Igołomi. Piękną aleją kasztanową oraz ścieżką edukacyjną, prezentującą występujący na terenie Zespołu Pałacowego, dotarliśmy do uroczego pałacyku. W przeszłości należał on do hrabiego Wodzickiego i pełnił funkcję domu letniskowego. Zaprojektował go ten sam architekt, któremu zawdzięczamy Pałac Prezydencki w Warszawie.  W drodze do pałacu uczniowie przeszli też obok zabytkowej kuźni uwiecznionej na znanym obrazie Artura Grottgera pt. „Kucie kos”. Dzieło nawiązuje do autentycznych wydarzeń dziejących się na terenie Igołomi w czasie powstania styczniowego. Krążąc po dawnym ogrodzie wyobrażaliśmy sobie, jak pięknie musiało wyglądać o miejsce za czasów swojej świetności… .

Po Pałacu oprowadzał nas jego Dyrektor. Opowiedział nam historię tego miejsca, pokazał eksponaty archeologiczne znajdujące się w budynku oraz piękne pomieszczenia służące kiedyś właścicielom pałacu. Szczególnie spodobała nam się sala balowa, wystawa archeologiczna, tajemnicze zakamarki i kręte schody prowadzące nie wiadomo gdzie. Dzisiaj budynek służy nauce – znajduje się tutaj oddział Instytutu Archeologii i Etnologii Państwowej Akademii Nauk.

Po zwiedzeniu pałacu udaliśmy się do Teatru  Lalki, Maski i Aktora „Groteska”. Obejrzeliśmy tam przedstawienie na podstawie baśni braci Grimm pt. „O dobrym Kopciuszku  i złych siostrach”. Specyfiką tego teatru jest występowanie na scenie - obok aktorów - również masek i różnego rodzaju lalek. Dzieciom bardzo podobał się spektakl, zwłaszcza postaci zwierzątek pomagających bohaterce. Nic dziwnego, że nagrodzili aktorów owacjami na stojąco. Po spektaklu aktorzy występujący na scenie oprowadzili nas po teatrze. Zdradzili trochę sekretów związanych z pracą aktora oraz pokazali różnego rodzaju maski i lalki.

Pełni wrażeń wróciliśmy szczęśliwie do Nowego Brzeska i już marzymy o kolejnej wizycie w teatrze.

1634041370099

[Tekst: Elżbieta Kiszka]

Rok szkolny 2019/20

11. 12.2019
Kraków:
 wyjazd integracyjny, seans filmowy " Czarownica 2" i kręgle. (kl. VI ab, IVa)

03. 12.2019
filmy "Czarownica 2"/ "#Jestem M. Misfit", wykład i doświadczenia z kriogeniki na Wydz. Chemii UJ. (kl. VII ab, VIIIa)

02. 12.2019
Kraków: spektakl "Pan Tadeusz Muzycznie" A. Mickiewicza, warsztaty historyczne "As wywiadu" w Muzeum Armii Krajowej. (kl. VII ab)

08. 11.2019
Wieliczka: Zwiedzanie zabytkowej kopalni soli z listy światowego dziedzictwa kultury UNESCO (kl. II ab)

15. 10.2019

Kraków: spektakl "Balladyna" J. Słowackiego w Teatrze Groteska i spacer po krakowskim Starym Mieście.(kl. VIII a)

10. 10.2019
Kraków: rozgrywki na kręgielni i film w kinie Cinema City (kl. V ab)

02-06.09.2019
Kasinka Mała: zielona szkoła w Krakowskim Szkolnym Ośrodku Sportowym "Baza Lubogoszcz": piesze wędrówki szlakami turystycznymi w Beskidzie Wyspowym, m.in. wejście na szczty Lubogoszcz i Szczebel, ścieżka edukacyjna, rozgrywki sportowe, gry terenowe i integracyjne.

Nowy Wiśnicz i Lipnica Murowana: zamek Lubomirskich i drewniany kościółek będacy na liście światowego dziedzictwa kultury UNESCO.

Dobczyce: korona zapory wodnej na Zbiorniku Dobczyckim,  Muzeum Ziemi Dobczyckiej: zamek królewski i skansen wsi Małopolskiej.
(kl. VII ab, VIIIa)

Wycieczki z roku szkolnego 2016/17 zostały przeniesione do działu "Archiwum"