Szkoła Podstawowa w Nowym Brzesku
Aktualności

Wycieczka klas czwartych do Krakowa

7 października 2021r. uczniowie klasy 4a i 4b wraz z Wychowawczyniami: Panią Ewą Skórą i Panią Elą Kiszką oraz polonistką Jadwigą Wędel udali się na wycieczkę do Igołomi i Krakowa. Celem wyjazdu było zwiedzanie Zespołu Pałacowego w Igołomi oraz wizyta w Teatrze, Laki, Maski i Aktora „Groteska” w Krakowie.

Najpierw udaliśmy się do Igołomi. Piękną aleją kasztanową oraz ścieżką edukacyjną, prezentującą występujący na terenie Zespołu Pałacowego, dotarliśmy do uroczego pałacyku. W przeszłości należał on do hrabiego Wodzickiego i pełnił funkcję domu letniskowego. Zaprojektował go ten sam architekt, któremu zawdzięczamy Pałac Prezydencki w Warszawie.  W drodze do pałacu uczniowie przeszli też obok zabytkowej kuźni uwiecznionej na znanym obrazie Artura Grottgera pt. „Kucie kos”. Dzieło nawiązuje do autentycznych wydarzeń dziejących się na terenie Igołomi w czasie powstania styczniowego. Krążąc po dawnym ogrodzie wyobrażaliśmy sobie, jak pięknie musiało wyglądać o miejsce za czasów swojej świetności… .

Po Pałacu oprowadzał nas jego Dyrektor. Opowiedział nam historię tego miejsca, pokazał eksponaty archeologiczne znajdujące się w budynku oraz piękne pomieszczenia służące kiedyś właścicielom pałacu. Szczególnie spodobała nam się sala balowa, wystawa archeologiczna, tajemnicze zakamarki i kręte schody prowadzące nie wiadomo gdzie. Dzisiaj budynek służy nauce – znajduje się tutaj oddział Instytutu Archeologii i Etnologii Państwowej Akademii Nauk.

Po zwiedzeniu pałacu udaliśmy się do Teatru  Lalki, Maski i Aktora „Groteska”. Obejrzeliśmy tam przedstawienie na podstawie baśni braci Grimm pt. „O dobrym Kopciuszku  i złych siostrach”. Specyfiką tego teatru jest występowanie na scenie - obok aktorów - również masek i różnego rodzaju lalek. Dzieciom bardzo podobał się spektakl, zwłaszcza postaci zwierzątek pomagających bohaterce. Nic dziwnego, że nagrodzili aktorów owacjami na stojąco. Po spektaklu aktorzy występujący na scenie oprowadzili nas po teatrze. Zdradzili trochę sekretów związanych z pracą aktora oraz pokazali różnego rodzaju maski i lalki.

Pełni wrażeń wróciliśmy szczęśliwie do Nowego Brzeska i już marzymy o kolejnej wizycie w teatrze.

1634041370099

[Tekst: Elżbieta Kiszka]

Pozostałe zdjęcia z wycieczki dostępne są w galerii.


Projekt edukacujny pt. Europa i ja


Rusza I edycja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,,Europa i ja ‘’.
Uczniowie klas I-III rozpoczynają niesamowitą podróż po Europie.

Celem projektu jest przybliżenie dzieciom wiedzy na temat krajów znajdujących się na ,, Starym Kontynencie’’.
Uczestnicy zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania dotyczące Europy, wypromują swoją szkolną placówkę oraz nawiążą współpracę z innymi szkołami.

W każdym miesiącu począwszy od października do maja będziemy wykonywać ciekawe zadania związane z wybranym krajem. Efekty naszej pracy z miłą chęcią przedstawimy na Facebooku oraz stronie szkoły www. spnb.pl

Klasy III będą wędrować po Grecji- jednym z najbardziej słonecznych krajów w Europie, kolebce całej cywilizacji zachodniej, miejscu narodzin filozofii, demokracji i igrzysk olimpijskich, królestwie ZORBY, sera feta i oliwy z oliwek!

Klasy II poznają ,,Szwecję’’ jeden z najbardziej ,, zalesionych obszarów Europy’’, kraj w, którym powstał najdłuższy film w historii (trwał 857 minut), ojczyznę reniferów, ,,kiszonego śledzia’’ oraz kraj ,, wynalazców- Celsiusa’’- autora skali temperatury czy Alfreda Nobla-wynalazcę dynamitu.

Klasy I odwiedzą ,, Belgię’’- kraj słynący z produkcji najlepszej czekolady na świecie oraz systemu niezwykłych autostrad, które jako jedyna ludzka konstrukcja na świecie widoczna jest w nocy….z Księżyca, ojczyznę Smerfów i Corocznego Festiwalu Kotów!

Europa i ja


Zadanie: W krainie muz
- Ogólnopolski Projekt Edukacyjny pt. Z kulturą mi do twarzy



W ramach realizacji jednego z zadań z Modułu I ,, W KRAINIE MUZ'' Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,, Z kulturą mi do twarzy'' trzecioklasiści udali się na plac szkolny, aby oddać się wspaniałej zabawie plastyczno-sensorycznej, czyli malowaniu farbami plakatowymi na folii stretch.


Nowa forma pracy przekształciła się w wielozmysłowe pole doświadczalne oraz okazję do artystycznych uniesień. Uczniowie wykonali prace plastyczne pod hasłem ,, Jesień wokół nas''.

Każda z grup niezwykle kreatywnie, zgodnie i twórczo podeszła do realizacji zadania, co zaowocowało fantastycznymi wytworami artystycznymi.

Powstała ,, Jesienna paleta barw'' w wykonaniu uczniów klas III
Zdjęcia można zobaczyć w zakładce Galerii na naszej stronie i na szkolnym facebooku.

Brawo artyści!!!

Magdalena Styczeń i Justyna Gorzałczany

Szkolny etap IX Dyktanda Niepodległościowego „Po polsku o historii”

Dnia 29 września 2021r. chętni uczniowie naszej szkoły po raz kolejny przystąpili do pisania Dyktanda Niepodległościowego „Po polsku o historii”. Jest to wyjątkowy projekt edukacyjny adresowany do uczniów różnych typów szkół. Organizatorzy tej akcji podkreślają, że rywalizacja w pisaniu tradycyjnego dyktanda to okazja do przybliżenia najważniejszych postaci i wydarzeń ze współczesnej historii Polski oraz pretekst do poznawania języka ojczystego. Dyktando jest także szczególną, aktywną formą wspólnych obchodów Święta Niepodległości.

W tym roku uczniowie mieli możliwość zapoznania się z historią ważnego dla rozwoju gospodarczego naszego kraju regionu – Śląska. Przypomniana im również została postać Wojciecha Korfantego, któremu zawdzięczmy przyłączenie tej silnie uprzemysłowionej krainy do Polski.

Ogółem w Dyktandzie wzięło udział 53. uczniów naszej placówki. Najliczniejszą grupę stanowili uczniowie klas ósmych. Do kolejnego etapu mogą przejść tylko uczniowie, którzy otrzymali minimum 75p. Organizator zastrzega sobie jednak, że pułap punktowy może zostać podniesiony.

Najlepiej  ortograficzne zakręty pokonali uczniowie:

Kategoria klas V – VI:

1.Malwina Jędrosz kl. 5a - 76,5p.
2. 
Marcel Styczeń kl. 5b - 68p.
3. 
Adrian Wielbłąd kl. 5b - 64p.

 

Kategoria klas: VII – VIII

1.Julia Micuda kl. 8b - 76,5p.
2. 
Mikołaj Sendek kl. 8b - 76,5p.
3. 
Bartosz Cywicki kl.7b -75p.

Gratulujemy wszystkim uczestnikom projektu. Trzymamy kciuki za najlepszych. Chętnych do wzięcia udziału w już X Dyktandzie Niepodległościowym „Po polsku o historii” zapraszamy za rok, również we wrześniu.

[Tekst: Elżbieta Kiszka]

                                                                               
1634041432277

1634041432283


1634041432286

 

 

 Uczniowie klas IV i V  w Beskidzie Sądeckim


W czwartek 30.09.2021r uczniowie klas IV i V odbyli jednodniową wycieczkę w Beskid Sądecki. Była to wycieczka turystyczno-krajoznawcza, która prowadziła przez Rezerwat Ścisły Łabowiec do Schroniska PTTK na Łabowskiej Hali położonego 1061 m n.p.m. Wędrując przez obszar ścisłej ochrony wytyczonymi szlakami podziwialiśmy w  deszczu i we mgle starodrzew bukowo-jodłowy oraz leśne runo z rzadkimi mszakami, paprotnikami
i porostami. Pan przewodnik opowiadał o roślinach chronionych a na własne oczy widzieliśmy oset górski-dziewięćsił bezłodygowy i goryczkę. 

Obserwowaliśmy Salamandry plamiste, uznawane za najładniejszego polskiego płaza. Ich ciało jest czarne i błyszczące, pokryte żółtymi lub pomarańczowymi plamami. Ubarwienie salamander jest bardzo zmienne, nie spotyka się dwóch zwierząt o takim samym układzie plam na ciele. Z boku głowy zwierzę ma gruczoły wydzielające jad. Jest on niegroźny dla człowieka, ale może podrażniać np. oczy. Płaz ten przebywa w wilgotnych lasach, blisko wody, my spotykaliśmy salamandry w pobliżu Łabowczańskiego Potoku. Mimo niesprzyjającej pogody udało nam się dotrzeć do Schroniska, gdzie czekał na nas ciepły posiłek i gorąca herbata. Po odpoczynku w schronisku udaliśmy się w drogę powrotną do autokaru a następnie do Nowego Sącza. Zmęczeni, ale zadowoleni i w dobrych humorach wróciliśmy do Nowego Brzeska.

 

Resized_20210930_152303

[Tekst:Ewa Skóra]